Moskou, een stad zonder glimlach! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bart - WaarBenJij.nu Moskou, een stad zonder glimlach! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bart - WaarBenJij.nu

Moskou, een stad zonder glimlach!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

14 Oktober 2012 | Rusland, Moskou

Bij ochtendgloren opgestaan om naar Schiphol gebracht te worden. Na het afscheid nemen, onder begeleiding van de plaatselijke Schipholband, zijn wij naar de douane getogen.

Jef had zoveel elektronica met zich mee dat hij ongeveer een wandelende BCC winkel was geworden. De beste douane beambte vertrouwde het voor geen meter. U raad het vervolg…… Afijn, na een klein half uur weer alles te hebben ingepakt hadden wij een zeer vlotte vlucht naar Moskou!
Netjes opgewacht door de Tiara gids zijn wij naar ons, tja, hoe zullen wij het noemen, verblijf plaats gebracht. Het hotel is te omschrijven als een campus, Bijlmer, achterstandswijk, grijze gebouwen hotel. Maar…… het belangrijkste, het is zeer schoon en de bedden zijn goed!
HONGER!!!!! Wij naar het centrum van Moskou. De gids vertelde ons dat wij slechts vijf minuten lopen van het metrostation verbleven en het slecht 20 minuten, zeven haltes, van het centrum van Moskou. Even omhoog lopen en tadaaaa!
Dat was allemaal bij elkaar toch iets langer. Aangekomen in het centrum geen idee waar wij waren, geen Kremlin of Rode plein te zien. Met ons goede gedrag toch maar gaan lopen. Na een uur geen Kremlin of wat er enigszins op leek gezien. Alleen maar grijze en grauwe gebouwen. Om niet helemaal te verdwalen zelfde route terug gelopen en met de metro terug te gaan naar het campusverblijfplaatsgebouwhotel. Dat heeft ons uiteindelijk 1,5 uur gekost.
We hadden een kleine vergissing gemaakt met het kiezen van de juiste metrolijn. De stationsnamen zijn niet te lezen, niemand spreekt Engels en daar sta je dan. Na enkele metro’s in en uit, en het goed bestuderen van de juiste Russische letters toch de namen van de metrostation bij elkaar kunnen vinden om de juiste lijn te vinden. U begrijpt, het is gelukt!
De ochtend zon schijnt! Vol goede moet weer met de metro richting het centrum. Zelfde lijn, zelfde halte, nu een andere kant op lopen dan gisteren. En ja hoor, na 15 min lopen TADAAAA het Kremlin. En daar sta je dan! Dusss. Het is koud, grijs, druk, je kan geen letter lezen, wat nu? Een touristinformation? Uuhhh, niet gevonden. Dan maar vragen en kijken bij andere mensen op de kaart. Het viel ons een tikkie tegen wat er in deze stad te doen was. Toch nog even een kerk bezocht maar dat hadden we toch ook wel weer redelijk snel gezien. Gevolg, daaag Kremlin, hallo hotel kamer en relaxen maar. Vanaf even Google voor de highlights.

Voor de mensen die het leuk vinden ga ik even een klein tien tot vijftien jaar terug. U kent de beelden nog wel. “Dit is het acht uur journaal met Pia Dijkstra, we schakelen gelijk over naar Peter Damcour live vanuit Moskou!”
Die beelden, met op de achtergrond het Kremlin. Als ik aan Moskou dacht zag ik deze beelden zo voor mij. Druk, koud, grijs, vieze auto’s en mensen veel mensen. Voor u beeldvorming, het klopt! Maar wat ons vooral tijdens ons (korte) verblijf in Moskou op viel! De Moskounees die lacht niet!!! Hij lacht gewoon echt niet! Wat je ook probeert, zegt of doet! Zelfs kinderen lachen bijna niet! Heel bijzonder!
Daarbij willen wij er nog graag aan toevoegen dat deze mensen niet de deodorant hebben uitgevonden. Wij hebben zo het idee dat er hier voor AXE, NIVEA enzz nog een hele grote markt te veroveren is! Pfff, wat kunnen die mensen stinken!
Maar, u zult begrijpen, dit zijn slechts kleinigheden tegenover wat Moskou te bieden heeft!
Morgen opnieuw Moskou onveilig maken, dit keer wel beter voorbereid en dan de trein in!
Groetjes,
Jeffrey

• 14 Oktober 2012 - 20:52

Marion En René:

Haha, leuke schrijfstijl bij een leuke start....... ga zor door!!!!
    doei! en.... keep smiling!!

• 14 Oktober 2012 - 20:59

Lieke:

Wat leuk om te lezen! Zoals ik al zei, een goed begin is het halve werk! Blijf genieten en doe Jeff de groeten!!
    Dikke kus van mij!

• 14 Oktober 2012 - 21:04

Rowin:

Blijven lachen knul! alles is maar tijdelijk. Geniet van de tijd die je hebt gekregen in toch best wel een grote hoofdstad in een zeer grote natie van de wereld. Voor je t weet ben je weer terug hier! spreek jullie over een paar maandjes. Ps. De schrijfstijl valt me niks tegen. Leuk verhaaltje! Cheerio ik pak der nog 1.

• 14 Oktober 2012 - 21:13

Anne-Marie Moeder Van Bart:

Leuk geschreven door Jeff, begrijp ik. Spannend wat Moskou morgen voor jullie gaat brengen. Dit is nog maar het hele prille begin. Liefs vanuit Maarssen van papa en mama

• 14 Oktober 2012 - 22:10

Mariëlle:

Wellicht is het e-mail adres van Peter Damcour makkelijker te vinden dan de tourist information?! En eh.... smile and the world will smile to you (of werkt ook dat in Moskou niet?). Succes en veel plezier.

• 15 Oktober 2012 - 20:18

Vader En Moeder Markus.:

Reislustige boys.Met plezier en genoegen lezen we jullie reis mee,harstikke leuk en Tov.We begrepen dat het op Schiphol even niet helemaal meezat,maar ja jongens,alle begin is moeilijk.Fijn dat jullie een goed hotel hadden in Moskou,dat zou misschien hier en daar verder op wel eens iets anders kunnen worden.Vanavond om 23.59 uur begint de volgende etappe,we zijn ontzettend benieuwd.wij hopen dat jullie ons zo op deze leuke manier op de hoogte kunnen houden van jullie belevenissen.Hele goeie reis verder en graag tot schrijfs.
    Bart,gedraagt onze Jeff zich een beetje?
    Hartelijke groeten van ons en allebei een knipoog.
    Vader en Moeder Markus.

• 16 Oktober 2012 - 09:01

Ray:

Haha hoezo verbaasd me dat niks Jef bij de douane ;) Had je gewaarschuwd, biz ziet alles :) Ze zijn alleen iets te voorbarig met de controles na mijn Interpol bericht ( let op de man met een klein rood stropdasje en een sovjet teken :-) )

Heel veel plezier nog in moskou, of zoals de russen zeggen: град Москов

• 16 Oktober 2012 - 10:20

Erna:

Leuk om jullie te gaan volgen. Ik heb zelf een reislustige dochter (Elske) en schoonzoon. Zo zien wij als ouders de wereld door de ogen van onze kinderen en dat is boeiend.
    Elske werkt bij Unilever en moest voor haar werk af en toe een paar dagen in Moskou zijn, ze had jullie zeker goede tips kunnen geven, maar ik weet nu pas hoe jullie reisprogramma in elkaar zit.
    Heel veel plezier gewenst!

• 16 Oktober 2012 - 21:15

Anneke:

Bedankt Bart dat je me de link hebt gestuurd! Ik heb van dit eerste reisverslag genoten. Ben benieuwd hoe het jullie verder vergaat, Heel veel leuke avonturen gewenst.
    Anneke

• 17 Oktober 2012 - 18:43

Peet En Kas!!:

Hallo vrienden ergens op de wereld :)
    Kasper en ik lezen net jullie blog ! wordt een te gekke tijd voor jullie!
    heel veel plezier overal !!
    groeten vanuit een regenachtig Rotterdam....

• 19 Oktober 2012 - 21:45

John Wetsteijn:

he hallo kanjers helemaal leuk via hier jullie te kunnen volgen. Wij wel werken hier hier hoor. En jeff je straten blijven nu wel achter lopen hoor je zal veel moeten inhalen hahahaah.

ga het blijven lezen en ben erg nieuwsgierig naar jullie avonturen.

dikke kus en rustig aan en zeker veel plezier

groetjessssssssssssssss john.w