Na vier dagen treinen.... - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Bart - WaarBenJij.nu Na vier dagen treinen.... - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Bart - WaarBenJij.nu

Na vier dagen treinen....

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

20 Oktober 2012 | Rusland, Irkoetsk

Tja, hoe is nu zo’n treinreis? Ik neem aan dat die vraag regelmatig in gedachte door u gesteld is.
Wij hadden eerder een soort stelling. Verbaasd ons Rusland of verbaasd Rusland zich over ons.
Nu nog slechts een kleine twaalf uur treinreizen te gaan en er inmiddels meer dan 60 uur op te hebben zitten zijn wij niet echt tot een conclusie gekomen. Wel een paar leuke gebeurtenissen.
Nadat wij netjes door onze gids naar de trein waren gebracht mochten wij plaats nemen in wagon 6, in de cabine met bednummer 21 en 22. Wij konden voor drie euro een drager huren zodat deze onze spullen naar de trein zou brengen. Wij kozen om onze gezonde Hollandse kracht te gebruiken en onze bagage zelf te tillen. Dit leverde een zeer hilarisch gezicht van de gids op. Wij waren één van de weinig die niet van de aanbieding gebruikt hadden gemaakt. Tja, je moet natuurlijk ergens op besparen.
In onze cabine aangekomen zat reeds een markante Russische vrouw op leeftijd. Wij hebben het niet durven vragen naar haar leeftijd, zo netjes als wij zijn, maar schatten haar rond de 70. Nadat wij onze tassen hadden neergezet met een zucht begon zij, weliswaar samen met Jeffrey, de cabine netjes in te richten en te ordenen. Dit schouwspel heb ik met een goedkeurende blik mogen aanschouwen.
Aangezien slapen een zeer belangrijk iets is moet dat natuurlijk tot in perfectie worden geregeld. Wij toverde uit onze backpack een luchtbed om deze met liefde op het harde matras te leggen. Lakentje er overheen en je hebt een heerlijk zacht bed! De blik van de markante Russische dame zal ik niet snel vergeten. Die snapte er niks van.
Aan het einde van onze treinreis kregen wij nog wat dingen toe gestopt waaronder zelfs nog geld! Ja, dat hadden wij goed bekeken.
Na de zeer vermoeiende dagen in Moskou hebben wij tot de volgende ochtend heerlijk uit geslapen. Inmiddels was de naam Rusland om getoverd tot Rustland.
Jha, en dan…. De trein die hobbelt wel door. Boekje lezen, beetje praten, nog een boekje lezen, eten. Ahhh, eten. Aangezien je echt heel de dag niks doet behalve liggen of zitten eet je gewoon bijna niks! Je hebt gewoon geen honger! Lekker makkelijk.
Om de sleur toch maar even te doorbreken de laptop erbij gepakt een onze markante Russische vrouw uitgenodigd om mee te kijken naar een compilatie van seizoen 1

De temperatuur stijgt overdag gauw tot 25 graden.
    We zijn sportief bezig: wandelen een paar uur, en fietsen bergje en bergje af,gezond bestaan.
    Fijn weer jullie belevenissen te horen , met die goede dame was het wel goed toeven?

• 20 Oktober 2012 - 17:57

Gerjo:

Hoi Bart en Jef,

drukke steden, lange treinreizen, weinig slaap en oude vrouwen, doe mij ook zo'n reis (:
    Maak er wat van!
    Gerjo

• 21 Oktober 2012 - 22:57

Marion:

Hoi, je verbazen verbazen verbazen....dat is het mooiste van reizen en reisverhalen lezen....blijf ons op de hoogte houden en geniet en verbaas je!! Houden zo, Marion

Erwin :

Leuk om te lezen dat de reis zo goed onderweg is en jullie al genoeg rust kunnen pakken (zoals kortix altijd zegt: de boog kan niet altijd gespannen staan). Goede reis nog en geniet van het landschap en straks de reis door Mongolië!

• 22 Oktober 2012 - 19:07

Wilna:

Hallo trippers,

Wat moet ik me voorstellen bij een coupe waar ook ' een dame op leeftijd ' zit? Hoeveel bedden en hoeveel grondoppervlakte per persoon?

Waarschijnlijk had zij al gezien, dat jullie je eigen bagage droegen. Nou dan moet je toch wel heel weinig te verhapstukken hebben..... Misschien een manier om vaker de pot wat te spekken als dat nodig is??

Veel plezier samen,
    Wilna

• 22 Oktober 2012 - 23:58

Etienne:

Hoi wereldreizigers.
    Goed bezig, eindelijk onderweg. Ik ga jullie volgen. Veel plezier en geniet r van.

• 23 Oktober 2012 - 07:14

Manuel:

Dat besparen van die 3 euro was zeker J.S. zijn idee? Leuke verslagen tot nu toe, ik zit als trouwe lezer aan het beeldsherm gekluisterd :-) Have fun!!!

• 23 Oktober 2012 - 19:32

De Oudjes Uit Waddinxveen:

Bart en Jeff.Als alles volgens "de plannen"verloopt reizen jullie nu ,in auto met chauffeur,door het noorden van Mongolië.Op de I-PAD hebben wij foto's kunnen vinden in Siberië van het Baykel-meer,schitterend.Als wij juist zijn geïnformeerd staan de ogen van de mensen in het land waar jullie nu zijn ietwat schuin omhoog aan de buitenkant,klopt dat?Is Mongolië een provincie van China,of zeggen wij nu iets helemaal verkeerd?wij zijn net terug van drie dagen Drente en hebben genoten,met name ook van de kleuren van de bomen.Jullie zullen ongetwijfeld ook een prachtige natuur zien onderweg,geniet ervan.Listige vraag,zijn er nog een klein beetje heimwee-gevoelens,of houdt iederëën zich GROOT?Hartelijke groeten van twee zeer tevreden mensjes uit HOLLAND.

• 24 Oktober 2012 - 19:53

Anne-Marie:

Beste Jef en Bart,

Het was een bijzondere dag vandaag voor je moeder. Na 5 maanden ontslagen uit het ziekenhuis Overvecht. Alles weer zelf doen en/of leren. Afgelopen weekend al veel gedaan met Nelleke en Linde in huis. Papa is gisteren uit Zwitserland gekomen en heeft het uitstekend gehad. Dat wil ie wel nog een keer doen. Ik ben benieuwd wanneer we weer wat van jullie horen.

Liefs,
    Anne-Marie

• 25 Oktober 2012 - 18:43

Garry:

Jullie moeten wel wat aan sport doen jongens vooral jij Jef. Als je terug bent moeten wij weer de bobo in. Is het daar een beetje spannend waar jullie allemaal langs komen? ik blijf jullie enthousiast volgen hoor:). Geniet ze.

Garry

• 29 Oktober 2012 - 11:21

Bart :

@ Pa O, goed om te horen! Is ook weer eens wat anders ;)

@ Erwin, De boog kan zeker niet altijd gespannen staan, al heeft ie dat zeker bijna 2,5 week niet gestaan! "Bakkie doen?"

@ Wilna, te weinig!!! De pot mag zeker gespekt worden! Verzoeken van één van onze bankrekeningnummers horen wij graag:P

@ manuel, mijn naam is haas!!!

Beste "oudjes uit Waddinxveen"Hahah, Er is zeker gemis! Anders zou het niet goed zijn! Er staat natuurlijk ook weer heel veel tegneover! En dat is allemaal toch wel erg mooi!

@ Ma O, goed om te horen!!!

@ Garry, Het overleven is hier elke dag een sport!!!

• 29 Oktober 2012 - 11:21

Bart :

@ Pa O, goed om te horen! Is ook weer eens wat anders ;)

@ manuel, mijn naam is haas!!!

@ Ma O, goed om te horen!!!

@ Garry, Het overleven is hier elke dag een sport!!!